گلخانه گوجه فرنگی ساختن, وبلاگ

احداث گلخانه گوجه فرنگی

گلخانه گوجه فرنگی ساختن

مقدمه گلخانه گوجه فرنگی

در گذشته مجبور بودیم که برای دستیابی به موفقیت مالی، حتماً تکنیک‌های مختلفی رو امتحان میکردیم تا به آن سودی که مدنظر خود بود برسیم. اما اکنون با استفاده از تجربیات دیگران می‌توانیم یک کسب و کار پر سود را ایجاد کنیم. کاشت انواع صیفی جات مخصوصاً گوجه فرنگی در گلخانه‌ها و در مناطق سرد و  گرم مورد استقبال زیادی قرار دارد. کاشت گوجه فرنگی بسیار دشوار است اما آینده بسیار روشن دارد بامروزه با پیشرفت منحصر به فرد در علم،هیچ محدودیتی در پرورش گیاهان مخصوصاً صیفی جات در گلخانه‌ها و شهرهای مختلف نداریم. باید بگویم که احداث گلخانه گوجه فرنگی سود بسیار خوبی دارد.

این طرز فکر که گلخانه‌ها به دمای عجیب غریبی نیاز دارند و در همه موقعیت‌های جغرافیایی و همه آب و هوا ‌ها قابل احداث نیست اشتباه است. امروزه با پیشرفت منحصر به فرد در علم،هیچ محدودیتی در پرورش گیاهان مخصوصاً صیفی جات در گلخانه‌ها و شهرهای مختلف نداریم. صبر و حوصله داشتن برای موفقیت در پروژه بسیار حائز اهمیت است. زیرا گلخانه پس از یک سال به نتیجه دلخواه شما می‌رسد و تمام خرج هایی که در این دوره انجام داده‌اید باز می‌گردد.

در این مقاله راجب کشت گوجه فرنگی پرداختیم.

گلخانه گوجه فرنگی

مشکل آب به آسانی قابل حل نیست مخصوصاً در مناطقی که کشاورزی انجام می‌شود حادتر است. کمبود آب باعث تغییرات اقلیمی در بعضی از مناطق شده به عنوان مثال مناطقی که در گذشته حاصلخیر و پر باران بودند اکنون دچار کمبود آب شده‌اند.

کشت گوجه فرنگی آب زیادی نیاز دارد و کشاورزی آن به روش سنتی، اب زیادی را مصرف می‌کند و اصلاً کارآمد نیست. به علت کمبود آب و مصرف زیاد آب گوجه فرنگی احداث گلخانه بهترین روش است. به شرط اینکه تمام مراحل کاشت گوجه فرنگی را به درستی انجام دهید، می‌توانید مقدار خیلی زیادی گوجه فرنگی را برداشت کنید.

مراحل احداث گلخانه گوجه فرنگی

برای احداث گلخانه گوجه فرنگی لازم است که ابتدا تمام مراحل ان را مورد بررسی قرار دهید و از انواع گلخانه ها اطلاعات کسب کنید. همچنین جهت گرفتن راهنمایی میتوانید از کارشناسان پویاگران خزر خاوران کمک بگیرید.

پس از دریافت مجوز و شرکت در اموزش ها، در گام بعدی باید زمین مناسب برای کشت را انتخاب کنید. خاک باید توسط کارشناسان مورد تایید قرار بگیرد و میتوانید از کارشناسان شرکت پویاگران خزر خاوران کمک بگیرید. برای کشت گوجه فرنگی خاک نباید سفت و خشک باشد. خاک باید نرم و عمق زیادی داشته باشد. البته بهتر است در ان خاکرید. در گام اول باید موز احداث گلخانه گوجه فرنگی را بگیرید. برای سود دهی بیشتر گلخانه خود بهتر است در کلاس های فنی حرفه ای شرکت کنید و اموزش ببینید.  گوجه فرنگی کست نشده باشد چون باعث افت می شود. همچنین خاک باید دارای پی اچ باشد. اگر میخواهید در گلدان یا به روش هیدروپونیک کشت کنید نیازی به بررسی نیست. اما برای کاهش هزینه ها این موارد ذکر شده کمک خیلی کمک میکند.

برای احداث گلخانه شما ابتدا باید تمام تجهیزات لازم گلخانه را فراهم کنید. همچنین میتوانید از فروشگاه هایی که تجهیزات رشد گلخانه دارند و به صورت پکیجی وسایل را به فروش میرسانند که با تخفیف همراه است خریداری کنید.

هزینه لازم برای احداث گلخانه گوجه فرنگی

برای کاشت و پرورش گوجه فرنگی بهتر است که از گلخانه شیشه ای استفاده کنید. گلخانه شیشه تاثیرات مثبت زیادی دارد اما هزینه ان زیاد است. البته برای کمتر شدن هزینه ها در ابتدا میتوانید از لوله گالوانیزه و پلاستیک استفاده کنید. دستگاه تهویه به منظور نوردهی به گوجه فرنگی ‌ها، پارچه رفلکتور و لامپ ‌های رشد گیاه از جمله تجهیزات و وسایل لازم برای گلخانه است.

کاربرد لامپ های رشد برای رشد و رنگ بهتر گوه فرنگی مورد استفاده قرار میگرد. لامپ های رشد طیف ۳۸۰ تا ۸۴۰ نانومتر از نور خورشید را در بر میگیرند. برای گرفتن یک نتیجه عالی نیاز است میزان دما و نوع سیستم ابیاری بیسیار مهم است.

در ادامه مقاله به چند فاکتور مهم برای گلخانه سازی میپردازیم.

قیمت زمین گلخانه به‌ازای هر متر مربع

اولین هزینه برای ساخت گلخانه، هزینه زمین مورد نظر است. بر اساس متراژ زمین هزینه ی ان متفاوت است. پس با بررسی میزان سرمایه در موقعیتی که توان خرید زمین دارید اقدام کنید. زمین های مناسب برای گلخانه در خارج از شهر مستقر هستند و تنها میتوانید به میزان سوددهی خود توجه کنید.

قیمت سازه گلخانه گوجه فرنگی

سازه‌ های گلخانه ‌ای برای کاشت گوجه فرنگی انواع مختلفی چون سازه‌ های اسپانیایی، ایرانی و تونلی هستند که قیمت آن ‌ها به ترتیب نام برده شده کمتر می شود. اگر انتخاب شما گلخانه اسپانیایی است، باید هزینه بیشتری را برای آن در نظر بگیرید. البته برای انتخاب گلخانه بهتر است که از کارشناسانی که در زمینه کشت و پرورش گیاهان گلخانه‌ ای تجربه دارند کمک بگیرید. این اشخاص به شما در انتخاب گلخانه مناسب کمک خواهند کرد؛ زیرا در این زمینه تجربه و تخصص دارند.

خرید تجهیزات گلخانه گوجه فرنگی

تجهیزات گلخانه ‌ای مواردی چون، گلدان‌ های پارچه ‌ای، دماسنج، فیلتر کربن، رطوبت سنج، سختی سنج آب، پی اچ سنج، خاک ارگانیک، پارچه رفلکتور و‌ لامپ ‌های رشد گیاه هستند. برای خرید همه ان ‌ها باید هزینه ‌ای پرداخت می شود. پرداخت هزینه برای برخی از آن ها یک باره است اما برای بعضی دیگر باید دائماً پرداخت شود و شما باید آن ها را دائم خریداری کنید.

از جمله مواردی که دائم باید هزینه کنید مواردی چون: کود، سموم دفع آفات و خاک ارگانیک است. وسایل و تجهیزات اصلی گلخانه از جمله هزینه‌ هایی است که فقط به یک بار پرداخت می‌ شود.

هزینه پیاده سازی سیستم آبیاری گوجه فرنگی

خرید یک سیستم برای آبیاری گوجه فرنگی هزینه‌ هایی را بر فرد متحمل می‌ کند.شما باید دقت داشته باشید که چه سیستمی را برای آبیاری انتخاب کنید؛ چون هم در هزینه آب و هم در هزینه پیاده سازی سیستم در میزان هزینه‌ های شما تاثیر گذار است. برای مثال اگر با شلنگ گوجه فرنگی ‌ها را آبیاری کنید، شاید فکر میکنید که در هزینه‌ های خود صرفه‌جویی کرده اید، اما این کار اشتباه محض است. در صورتی که استفاده از سیستم آبیاری قطره ‌ای باعث کاهش هزینه‌ های شما می‌ شود.

سیستم آبیاری گوجه فرنگی

استفاده از سیستم آبیاری گوجه فرنگی مقدار هزینه ‌های مصرف اب شما را کاهش می‌ دهد. همچنین این تکنیک خودکار عمل میکند و نیازی به استخدام نیرو نیست.

کلام آخر

برای راه‌ اندازی گلخانه گوجه فرنگی شما می ‌توانید به راحتی هر مکان و موقعیت جغرافیایی را که میتوانید بخرید انتخاب کنید. با اجرای یک سیستم درست و استاندارد می ‌توانید سیستم آبدهی مناسب برای نیاز کاشت گوجه فرنگی را فراهم کنید و تا حد زیادی از هزینه‌ های آب را کاهش دهید. احداث و ساخت گلخانه گوجه فرنگی می ‌تواند راهی پرسود باشد، به شرط آن که شما صبر کنید و توقع نتیجه سریع را نداشته باشید. همچنین تلاش کنید در این مسیر به صورت کاملاً اصولی و مطمئن گام بردارید و از نظرات و راهنمایی‌ های کارشناسان هم در این زمینه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.